Monthly Archives: May 2011

Radiophonic Creation Day June 4 2011

24 timmar direktsänd radiokonst!

Radiophonic Creation Day är en internationell biennal för radiokonst i alla former, i år ett samarbete mellan SRc och webbradiokanaler runt om i världen. Sändningen samordnas av JEL, en icke vinstdrivande fransk organisation som arbetar med samtidskonst genom olika evenemang och konstprojekt. Den 4e juni sändes/strömmades alltså radiokonst oavbrutet under hela dygnet i web- och fmkanaler i olika delar av världen, i Sverige bland annat via SR Kultur/SRc.

Från Sverige medverkade jag och Marie Wennersten i verket City Soundings, där 15 ljudkonstnärer från olika länder hade spelat in ljud från sina respektive städer. Dessa ljud  har sedan använts under en kompositionsstafett som pågått under våren.

Läs mer:

Radio Creation Day

SRcs presstext

Ring kulturradion!

Programmet som återkommer med en obekymrad oregelbundenhet…

Gunnar Bolin Foto: Johan Ljungström/SRUnder våren 2011 har det uppenbarat sig i P1 fredagarna 2 februari, 25 mars samt 27e maj. Det senaste programmet kan du lyssna på till och med slutet av juni genom att klicka här!

Programledare: Gunnar Bolin, producent: Susanne Skog.

Ring Kulturradion är ett direktsänt telefonväkteri dit lyssnarna kan ringa och fråga om vad som helst som har med kultur att göra. Ingenting är för smått, inget för stort för att fråga om. Panelen utlovar någon sorts svar på allt.

Panelen:

27 maj: Johanna Koljonen (filmkritiker mm), Ulrika Knutson (kulturjournalist, författare), Dan Hallemar (arkitekturskribent), Sven-Hugo Persson (dramaturg, Dramaten) och Mats Arvidsson (konstkritiker).

25 mars: Ulrika Knutson (kulturjournalist, författare), Mats Arvidsson (konstkritiker), Sven-Hugo Persson (dramaturg, Dramaten), Dan Hallemar (arkitekturskribent) och Gunilla Brodrej (musikkritiker).

11 februari: Dan Hallemar (arkitekturskribent), Sven-Hugo Persson (dramaturg, Dramaten), Mats Arvidsson (konstkritiker), samt Maria Edström och Anneli Dufva, båda teater- och litteraturkritiker från radions egen kulturredaktion.

Nutida Musik #4 Fågel eller fisk

…senaste numret, som kom i april 2011. Själv medverkar jag med en längre intervju med komponisten Pär Frid och en recension av boken The Sound of Poetry/The Poetry of sound (ed. Marjorie Perloff/Craig Dworkin 2010). Men här finns naturligtvis också en hel massa andra intressanta saker att läsa. Numret är det första i en serie som tittar närmre på förhållandet till djur och natur inom musik och ljudkonst.

Titta också gärna in på Nutida Musiks hemsida. Där kommer löpande upp rapporter om och recensioner av händelser, konserter, böcker, skivor och annat. Själv skrev jag i början av mars om Mats Lindströms verk Rekviem av svensk medborgare med anledning av mordet på Olof Palme, som spelades i mångkanalig nymix på Audiorama i Stockholm den 26e februari i år. Den texten hittar du här!

Radioteatern: Efter Invasionen

- ett samtal med regissören Farnaz Arbabi av Susanne Skog.
Medverkar gör också Magnus Lindman, dramaturg på Radioteatern.

Sändes första gången den 29e april 2011, direkt efter premiären av radioversionen av Invasion!av Jonas Hassen Khemiri, i regi av Farnaz Arbabi som tillsammans med Magnus Lindman anpassat pjäsen för radio.

Ur pressreleasen: Ryktet går i Radiohuset – och namnet på allas läppar: Abulkasem.

Från studiebesökarna, till Ekot till Radiosporten, i Studio ett och Nya vågen – alla pratar om honom. Några säger sig till och med vara han. Men vem är han? En missförstådd äppelplockare, en kvinnlig demonregissör eller en förrymd terrorist? Följ med på jakten efter Abulkasems sanna identitet!

Ljud: Michael Johansson. Regi: Farnaz Arbabi.

Jonas Hassen Khemiri debuterade som dramatiker med Invasion! På Stockholms stadsteater 2006 och pjäsen har sedan dess spelats världen över, senast i New York där pjäsen fått ett mycket varmt mottagande.
Med en förstärkt originalensemble och med autentiska röster från Sveriges Radios redaktioner hörs Invasion! i en ny form i Radioteatern. Originaluppsättningen regisserades av Farnaz Arbabi som nu debuterar i Radioteatern med samma pjäs.

Medverkande: Bl a Bahador Foladi, Isabel Munshi, Elmira Arikan, Bashkim Neziraj, Shebly Niavarani, Hamadi Khemiri, Oskar Thunberg, Stina Ekblad, Börje Ahlstedt samt medarbetare från flera av Sveriges Radios redaktioner.

Minnesprogram om Per Oscarsson

- ett porträtt av skådespelaren Per Oscarsson som gick bort under nyårshelgen 2010, av Susanne Skog.

Sändes första gången i P1 22 april, långfredagen, 2011. Programmet finns att lyssna på och dessutom att ladda ned som pod/mp3 här. Programmets längd: 42 min.

I det här programmet är det framförallt han själv som talar genom utsnitt ur Sveriges Radios arkiv – ett ställe där alla tider är närvarande samtidigt, och där de som inte är kvar bland oss levande fortsätter att tala med samma självklarhet som vi.

Bland mycket annat finns här hela Per Oscarssons berömda avklädningsframträdande i TV-programmet Hylands hörna annandagen 1966. Men här står någonting annat i fokus än den aldrig ens helt genomförda stripen, nämligen vad han faktiskt sa: en stark appell mot främlingsfientlighet och fördomar, för öppenhet och tolerans, inledd med liten kort rar lektion i hur man kan tala med barn om sex.

Dessutom hörs korta utdrag ur radioteaterföreställningarna Vita Nätter (1954) efter Dostojevskis roman och Fisk (2006), ur filmerna Flickan som lekte med elden (2009) och Svält (1966), samt upptagningar från Göteborgs stadsteaters uppsättning av Hamlet (1953).

Radioteatern: Skrattets teori och praktik

en text- och ljudessä av Susanne Skog

/…/ Skrattet är ett extremt finkalibrerat socialt reglage. Ett universalverktyg. Det lånar sig till allt, och de flesta lär sig använda det med en rent otrolig variation och skicklighet. Utan att ens tänka på det. Det går på gehör. Man går där genom livet med stämgafflarna i ständig darrning. /…/

Text, ljud och produktion: Susanne Skog. I programmet ingår också korta citat ur filmerna Mary Poppins av Robert Steveson (Walt Disney 1964) och Spirited Away av Hayao Miyazaki (2001) samt ur radioteaterns föreställning Skrattmänniskan.

Sändes första gången 25 mars 2011 i anslutning till radioteaterns uppsättning av Victor Hugos roman Skrattmänniskan (1869), i regi och dramatisering av Ludvig Josephson.

Om pjäsen: I 1600-talets England har Gwynplaine vid späd ålder sålts till ett kringresande sällskap som livnär sig på att omforma barn till groteska figurer, som de säljer som narrar och akrobater till uttråkade överklasshov. Gwynplaines ansikte är opererat till ett ohyggligt evigt skratt och när hans nomadiska beskyddare tvingas fly landet, måste han söka skydd hos den kringresande kvacksalvaren Ursus och hans tama varg. Tillsammans med det blinda hittebarnet Dea reser de runt på marknader där Gwynplaine gör sensation som Skrattmänniskan. Omedveten om sin egentliga bakgrund anar han inte de dramatiska händelser som lurar runt hörnet.

Medverkande: Fredrik Meyer, Nadja Mirmiran, Johan Lindell, Elin Klinga, Johan Rabaeus, Ivan Mathias Peterson. Ljud: Lena Samuelsson. Regi: Ludvig Josephson.

Kulturradion K2: Tokyo och andarna

– om umgänget med det hinsides i det moderna Japan

ett program av Susanne Skog

P1 0nsdag 09 mars 2011 kl 14:35, torsdag 18.40.

“…du vet inte vad som finns därinne, du arbetar vid datorn, skriver kärleksbrev, mailar, skickar in din själ i denna svarta låda och den är som en spegel… en skrämmande spegel.”

Den japansktyska författaren Yoko Tawada skriver in andar i datorer och andra vardagliga moderna sammanhang. Hon är inte ensam. Vart man vänder sig i japansk samtida kultur finns andar, parallellvärldar och de redan döda med, med samma självklarhet som nudelstället i närmsta gathörn. Det gäller i alla genrer, hög som låg – hos romanförfattare som Haruki Murakami, vardagsrealistisk film, i konstvärlden, inom anime, manga, deckare, chiclit…

Hur och varför fungerar detta? Japan är ju sen länge själva sinnebilden av den urbana moderniteten. Ser japaner verkligen andar omkring sig, mitt i stan? Finns det en annan kalibrering när det gäller sånt som för det mesta inte syns, men kanske finns ändå?

I programmet medverkar, förutom Yoko Tawada, Yukiko Duke, kulturjournalist och översättare från japanska, av bland andra Haruki Murakami.
Övriga ljud i programmet, utom Susanne Skogs egna, är hämtade från filmerna Prinsessan Mononoke (1997) och Spirited Away (2001) av Hayao Miyazaki, Efter Livet (After Life/Wandafuru raifu 1998) av Hirokazu Koreeda samt Avsked (Departures/Okuribito 2008) av Yōjirō Takita. Musik av Ryoji Ikeda.